Teksti (kuva jutusta on epätarkka):
Hyvin järjestetty kesätyö Satakunnan sairaanhoitopiirin psykiatriassa on houkuttanut myös erikoistujia.
Vinkki kesäkandien ohjauksen järjestämiseksi:
Otetaan innokkain ja kyvykkäin lääkäri ohjaajaksi. Vähemmän
ohjausintoiset lääkärit ottavat ohjaajalääkärin muita töitä tehtäväkseen, jotta
ohjaamiseen jää riittävästi aikaa.
– Kun siinä on oikeanlainen innokas ja osaava roolimalli,
ohjauksen laatu on parempi. Sitä kautta ihmisiä on myös helpompi saada ihmisiä
innostumaan alasta, sanoo nuorisopsykiatrian ylilääkäri Max Karukivi Satakunnan
sairaanhoitopiiristä.
Hän on kerännyt kokemusta ja myös tehnyt selvityksiä
kesäkandien ohjauksesta niinä neljänä vuotena, jona Satakunnan
sairaanhoitopiiri on järjestänyt psykiatrian kesäkoulun sijaisiksi tulleille
lääkäriopiskelijoille.
Osalla seniorilääkäreistä on viisikin ohjattavaa. Silloin
heillä on kesän ajan pelkästään ohjaustyötä. Seniorien kesälomat on limitetty
niin, että ohjausta on riittävästi tarjolla.
– Yksi meidän tuotelupauksia on, että kesäkoululaiset saavat
sen verran ohjausta kuin he tarvitsevat, Karukivi kertoo.
Satsaus on tuottanut tulosta. Satakunnan sairaanhoitopiiri
on vuodesta 2013 saanut parikymmentä kesäsijaista psykiatrian toimialalle.
Vielä vuonna 2012 sijaisia oli kolme, heistäkin yksi vain osan kesää.
Kesäkandit ovat tehneet sijaisuuksia myös talvella.
Sijaisten saannin helpottuminen on ollut ilonaihe
psykiatripulasta kärsineellä alueella. Tämä on motivoinut senioreita satsaamaan
ohjaukseen. Asia on silti vaatinut Satakunnassakin työstämistä.
– Osa seniorikunnasta on elänyt suurimman osan työurastaan
sellaisessa tilanteessa, jossa kesätyöntekijää tuetaan jos ehditään. Monilla on
se kokemus, että kukaan ei hirveästi ole nähnyt vaivaa, Karukivi kuvaa.
Suuri osa Satakuntaan tulijoista tekee ensimmäistä lääkärin
sijaisuutta neljä vuotta opiskeltuaan. Oppimisen ja itsensäkehittämisen halua
on Karukiven tuntuman mukaan paljon. Moni miettii ammatti-identiteettiin
liittyviä asioita, omia heikkouksia ja vahvuuksia.
– Opetuksellinen elementti koetaan hirveän tärkeäksi, hän
sanoo.
Tähän tarpeeseen kesäkoulu tarjoaa ohjauksen lisäksi
opetusta viikottain. Kesäsijaiset kokoontuvat luennolle Harjavallan sairaalan
tiloihin keskiviikkoiltapäivisin. Noin puolet työskentelee Harjavallassa, osa
myös Porissa ja Raumalla.
Karukiven tuntuman mukaan opiskelijat myös oppivat ja
kehittyvät kesän aikana paljon.
– On yllättävää, miten paljon he pystyvät oppimaan parissa
kuukaudessa. Aina sitä saa äimistellä, kuinka taitavia he ovat, hän sanoo.
Heille järjestetään myös vapaa-ajan toimintaa kesän aikana.
Karukiven mukaan suuri osa sijaisporukasta asuu Harjavallan sairaalan tienoilla
ja tyypillisesti järjestää toimintaa myös keskenään.
Max Karukivi kertoo ennen kesäkoulujen aloittamista
kantaneensa huolta siitä, löytyykö enää psykiatriasta kiinnostuneita
opiskelijoita.
– Oli kiva nähdä, että kyllä heitä oikeasti on olemassa ja
he tulevat, kun työ konseptoidaan riittävän houkuttelevaksi, hän sanoo.
Mukana on ollut opiskelijoita kaikista viidestä Suomen
lääketieteellisestä tiedekunnasta ja myös joitakin ulkomailla opiskelleita.
Karukiven tiedossa on kolme lääkäriä, jotka ovat lähteneet
erikoistumaan psykiatriaan kesäkoulukokemuksen jälkeen, kaksi heistä
Satakuntaan.
Psykiatrian kesäkoulun neljä palikkaa
1. Kliininen työ
2. Ohjaus
3. Viikottaiset teemaluennot
4. Vapaa-ajan aktiviteetit
Kesäkoulun organisointi ei aina suju aivan suunnitellusti.
Myöhään tapahtuvat perumiset aiheuttavat lisätyötä ja harmia muille hakijoille.
Kesäkouluun haetaan syksyisin. Reilun parinkymmenen
kesäsijaisen sijoittelu vaatii paljon sumplimista talven mittaan. Jos keväällä
tulee peruutuksia, paikkoja joudutaan järjestelemään uusiksi. Sovittujakin
paikkoja joudutaan siirtämään ja vaihtamaan toisaalle.
– Se on aiheuttanut harmitustakin, Karukivi sanoo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti